DevLabs یکی از تفاوت های ما و از ما بهترها

در اینکه امت همیشه در صحنه ایران، بهترین و پیشرفته ترین و خلاق ترین و.. مردم دنیا هستند و هر روز صاحب فناوری هایی می شوند که حداکثر 1 یا 2 کشور در دنیا بهش دسترسی داشتند و n میلیارد دلار صرفه جویی ارزی و… {آمار و ارقام اینا رو میگن از خودم که نمیگم}

نمونه اش: سیستم عامل ملی، اینترنت ملی، کفش ملی، سوپرکامپیوتر ملی، خودرو ملی، شبکه های ملی و…

در کل 3 یا 4 تا تکنولوژی هست که طی چند ساله ی گذشته بهش نرسیدیم که تا چند وقت دیگه به همشون میرسیم و اسناد و مدارک پیشرفت هاش هم ارائه خواهد شد…

در ادامه با یکی از بخش های تحقیقاتی آشنا میشیم که ما هم میتونستیم نمونه اش رو لابلای بودجه های کلان پروژه های تحقیقاتی ایزایران و داده پردازی و تبیان و… داشته باشیم ولی ترجیه دادیم بریم سراغ اینترنت ملی… وقتی میبینم فارغ  التحصیل ها و شرکت های نرم افزاری معتبر کشور حتی با اصول ابتدایی مهندسی نرم افزار به شکل کاربردی و عملی آشنا نیستند… بد نیست با بخش های تفریحی و اوقات فراغت پرکن شرکت های معتبر آشنا شیم…

Devlabs DevLabs یکی دیگه از بخش های مایکروسافته که با هدف خلق ایده های نو و همراهیشون تا وقتی که بتونن به عنوان محصولی مستقل و یا بخشی از محصولات فعلی عرضه بشوند، توسط برنامه نویس های خود مایکروسافت و یا به شکل پروژه های اجتماعی فعالیت میکنه.

چطوره با برخی از پروژه هاشون آشنا شیم؟

ReactiveExtensions

Reactive Extensions for .NET یا Rx

کتابخونه ای از ابزارهای مورد نیاز جهت برنامه نویسی Asynchronous. با استفاده از اینترفیس  های جدید IObservable و IObserver که در دات نت 4 معرفی شده اند…

 

SpecExplorer

 

Spec Explorer

افزونه ای برای ویژوال استدیو 2010 جهت مدل سازی رفتارهای نرم افزار،متصورسازی (ویژوالایز) تحلیل رفتارهای نرم افزار و ایجاد تست های لازم. (امیدوارم در مهندسی نرم افزار خونده باشید Praying )

 

DoLoTo

Doloto

ابزاری جهت افزایش راندمان و سرعت نرم افزارهایی که از تکنولوژی AJAX (اِی جکس) استفاده می کنند، عموما بین 30 تا 40 درصد بسته به شرایط شبکه. بازنویسی نرم افزار بر اساس لود جاوا اسکریپت بنا بر تقاضا.

 

STMNET

STM.NET

Software Transactional Memory.NET شما را قادر می سازد تا بخش هایی از کدتون رو به طور مستقل (atomic) اجرا کنید. تراکنشی مستقل از دیگر تراکنش ها در شرایطی ایزوله… توضیح مفصلی داره که شاید بعدا بهش پرداختم ولی کاربرد جدی و موثری در تولید برنامه های چند رشته ای (Multi Thread) و استفاده از هسته های پردازش گر داره (Multi Core programming).

 

AXUM

AXUM

زبانی است که بر روی معماری وب، اصول انزوا(ایزوله سازی)، نقش آفرین ها (Actors) و جابجایی پیغام ها تولید شده تا بتواند به ایمنی، پاسخ دهی پایدار، مقیاس پذیری و تولید بهبود ببخشد. براساس مدل برنامه نویسی موازی PPM بوده تو ویژوال استدیو 2010 هم هست.

 

CodeContent

Code Contracts

شامل کتابخونه ای از متدهای استاتیک جهت مشخص کردن رفتارهای کد.کنترل زمان اجرا و حالت ایستای نرم افزار همه به بهبودهای رفتار کد خواهد انجامید.

 

 

SmallBasic

Small Basic

یه زبون برنامه نویسی با فقط 15 کلیدواژه اصلی برای اینکه نوآموزاها رو به این وادی وارد کنه. یعنی هدف ساختاردهی ذهن جهت تفکر سیستماتیکه، چیزی که میتونه فرد رو به یه برنامه نویس خوب شدن یا هر چیز دیگه ای سوق بده.

 

PEX

PEX
Automated White Box Testing for .NET

PEX یا Program EXploration  در حقیقت ابزاری هوشمند برای برنامه نویس به شمار می رود، بر اساس یک Unit Test (نمیدونم معادل فارسی براش چی بنویسم من که Unit Test میگم، Unit Test هم درس میدم، نمیدونم فارسیش چی میشه Big Grin) پارامترایز شده، خود PEX یونیت تست (اینم فارسیش) کامل که کل کد رو تحت پوشش قرار میده تولید میکنه که برنامه نویس با کمترین زحمت کاملترین تست رو حهت تولید محصول با کمترین باگ کمک کنه.

 

CHESS

CHESS

ابزاری برای تست و شناسایی باگ های همزمانی مثل assertion violations, deadlocks, livelocks, data-races, and memory-model errors، چیزی که تو نرم افزارهای ایرانی به شکل افتضاحی مدیریت میشه. جالبه که هم برای کدهای دات نتی هم غیردات نتی کاربرد داره.

۳ دیدگاه دربارهٔ «DevLabs یکی از تفاوت های ما و از ما بهترها;

  1. قبل از هر چیز خوشحالم که این وبلاگ رنگ و روی مطلب جدید به خودش دید D:

    و اینکه مقداری بوی قورمه سبزی و خارش تن و دانشگاه و از این چیزا میده !! ولی در کل خیلی مطلب بدرد بخوری بود. من که بسی استفاده کردم و چیز یاد گرفتم. البته خب وقتی آدم بعد از مدتی به اینجا سر میزنه یاد اون جمله زگهواره تا گور دانش بجوی می افته. و به این نقطه میرسه که شغل شریف سبزی فروشی خیلی هم چیز بدی نیست.

    از این ها گذشته من فکر می کنم شما توانایی های ملی رو دست کم گرفتی . من میخوام از شما بپرسم ، ایا اونها هنوز به تکنولوژی ای دست یافتن که بتونن چهل پنجاه تا دیکشنری رو توی دو تا دی وی دی جا بدن ؟! D:

    از امت شریف درخواست می شود خیلی زیاد روی محتوای این کامنت توجه نکنند چون جز معدودی چیزی سر در نمیارن !

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید